Andra och tredje vågen i den ekonomiska krisen är över oss.
Covid 19 pandemins andra och tredje våg slår nu hårt mot samhället och inte minst idrotten. Det innebär ännu hårdare restriktioner för idrotten. Nu är det så att ingen publik överhuvudtaget kan se våra matcher från läktaren. Som tur är finns ju C Mores sändningar av alla SHE-matcher.
Den ekonomiska kris som snart sagt alla idrottsföreningar på elitnivå står inför förvärras succesivt. Många har klarat sig genom tillfälliga insatser av olika slag, men verkligheten knackar allt hårdare på dörren.
Vi har ju rapporterat tidigare om ett sammanlagt stöd från vår kära publik och våra kära fans och från statens olika former av stöd på en dryg miljon kronor fram till juli månad ungefär. Dessa stöd gjorde att vi fick en likviditet som har räckt inte bara över sommaren utan också större delen av hösten.
Dock har det ändå hänt en del sedan förra rapporten där vi konstaterade att inget stöd hade utbetalats sedan försommaren 2020. Nu har vi fått utbetalningar från Tillväxtverket och även avstämt rapporteringen för korttidsarbetet, som alla spelare och ledare i elitlaget ställer upp på. En restutbetalning har skett på c:a 175.000:-- i slutet av året.
Samma sak gäller stödet från staten via Riksidrottsförbundet. Vi fick stödet för kvartal 1 och 2 vid midsommar och sedan har det dröjt till mitten av december innan vi fick stödet för höstens förluster. Det blev lite bättre procent av verkliga förluster som vi fick den här gången. C:a 505.000:- och samtidigt ytterligare 55.000 i bidrag för Europacupspelet. Så läget har förbättrats kraftigt fram till siste december. Men sedan är det värre eftersom nästa utbetalning både från Tillväxtverket för korttidsarbetet, som fortsätter, och från RF. Inga utbetalningar beräknas förrän slutet av april. Däremot fortsätter ju våra kostnader att ticka varje vecka.
Vi har istället fortsatt jobba mycket intensivt med vår marknadsgrupp för att få in mer företagssponsring. Men, det är ett oerhört svårt och otacksamt arbete så länge pandemikrisen håller i sig. Det man ändå gjort och gör i vår marknadsgrupp genom utveckling av nya strategier, nytt material etc, kommer att bli väldigt viktigt när krisen är över. Nya idéer kommer ständigt från den gruppen. Vi måste ligga i startgroparna känns det som, annars blir det illa.
Vi är inte ensamma i den här situationen. Det är högsta risk för att den ekonomiska krisen p g a pandemin kommer att fälla många elitföreningar främst och också många företag och andra organisationer. Men vi har fortsatt ambitionen att klara oss genom krisen, som kan uppstå under sommaren, genom hårt arbete och fortsatt stöd från våra sponsosrer och våra fans.
Höör 9/3-21
Jan Hansson